Podatki

Rozliczenia podatkowe z Niemiec za rok 2023: Porady dotyczące maksymalizacji zwrotu podatku

Każda osoba, która mieszka i pracuje na terenie Niemiec, podlega jednocześnie niemieckiemu systemowi podatkowemu, co wiąże się z obowiązkiem przedłożenia deklaracji podatkowej w tamtejszym urzędzie skarbowym. Jak wygląda rozliczenie podatku w Niemczech z 2023 roku? O czym warto pamiętać, aby uzyskać najkorzystniejszy zwrot podatku? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Rozliczenie podatku w Niemczech z 2023 roku – rodzaje rozliczeń podatkowych

W Niemczech funkcjonują dwa rodzaje rozliczeń podatkowych: ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy. Pierwszy z nich obejmuje wszystkie osoby, które pracowały i osiągały dochody w Niemczech, ale nie były zameldowane na terenie tego kraju ani nie przepracowały w nim min. 183 dni w ciągu roku. Dotyczy to również tych podatników, którzy pobierali wynagrodzenie z innych krajów o wartości wyższej niż obowiązujący w danym roku podatkowym limit. W takiej sytuacji rozliczenie z niemieckim Finanzamtem następuje na zasadach ograniczonego obowiązku podatkowego, co w praktyce okazuje się mniej korzystne dla podatników – przede wszystkim z uwagi na brak możliwości zastosowania ulg podatkowych, które mogłyby zwiększyć wysokość należnego zwrotu.

Natomiast nieograniczony obowiązek podatkowy daje pełne prawo do skorzystania z dostępnych preferencji podatkowych i dotyczy osób, które:

• pracowały legalnie na terenie Niemiec przez min. 183 dni w ciągu roku;
  • nie przekroczyły obowiązującego w danym roku limitu dochodów z zagranicy;
  • mogą wykazać, że min. 90% ich rocznych dochodów pochodzi z Niemiec.

Jeśli podatnik nie podlega pod nieograniczony obowiązek podatkowy, warto dążyć do tego, by zmienić tę sytuację, zasięgając pomocy u specjalistów. Zmiana ta wiąże się bowiem nie tylko z nabyciem prawa do ulg podatkowych (a tym samym szansą na wyższy zwrot podatku), ale również możliwością skorzystania z wysokiej kwoty wolnej od podatku w Niemczech, a także uzyskania świadczenia rodzinnego.

Zwrot podatku z Niemiec – od czego zależy jego wysokość?

W ciągu roku pracodawca odprowadza do niemieckiego urzędu składki na poczet podatku dochodowego, który obliczany jest od kwoty brutto wynagrodzenia danego pracownika. Przygotowując deklarację podatkową, dochody pomniejsza się o koszty jego uzyskania oraz – jeśli to możliwe – konkretne ulgi i odliczenia podatkowe. Dzięki temu zmniejsza się dochód, a co za tym idzie – należny podatek. Różnica w wysokości podatku odprowadzonego przez pracodawcę a dochodu po zastosowaniu przysługujących ulg jest następnie zwracana podatnikowi w formie zwrotu podatku z Niemiec.

Aby zwiększyć wysokość należnego zwrotu podatku z Niemiec, warto sprawdzić możliwości skorzystania z dostępnych ulg podatkowych. Niemiecki system fiskalny przewiduje ich całkiem sporo. Jedną z najczęściej stosowanych wśród Polaków pracujących za zachodnią granicą jest ulga przysługująca podatnikom prowadzącym podwójne gospodarstwo (niem. Doppeltenhaushaltführung), czyli jednocześnie utrzymującym mieszkanie lub dom w Polsce i ponoszącym koszty z tytułu wynajmu w Niemczech. Osoby dojeżdżające do miejsca pracy mogą liczyć też na specjalny dodatek na dojazd do pracy. Istotną preferencją podatkową w Niemczech stanowi też ulga na dzieci (niem. Kinderfreibetrag), z której mogą skorzystać podatnicy należący do klas podatkowych od 1 do 4.

Lista ulg możliwych do zastosowania przy rozliczeniu podatku w Niemczech z 2023 roku jest długa – podatnicy mogą w swojej deklaracji uwzględnić też np. koszty przeprowadzki, alimenty czy składki na dodatkowe ubezpieczenia. Często zdarza się jednak, że podatnicy nie wiedzą o tej możliwości, przez co tracą szansę na uzyskanie bardziej korzystnego zwrotu podatku z Niemiec. Stając przed koniecznością rozliczenia się z niemieckim fiskusem, warto więc uprzednio zasięgnąć pomocy u doświadczonych specjalistów, którzy przedstawią dokładną listę ulg i odliczeń, jakich zastosowanie pozytywnie wpłynie na finalną wysokość należnego zwrotu.

Artykuł sponsorowany

Możesz również polubić…

0 komentarzy

1. drix says:

teraz lepiej to zrobić niż na ostatni moment